Dobry start” – "300+"
- Szczegóły
Program „Dobry Start”
W dniu 1 czerwca 2018 r. weszło w życie Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start”. Program ten ma na celu wsparcie rodzin w ponoszeniu wydatków związanych z rozpoczęciem roku szkolnego.
Świadczenie w wysokości 300,00 zł jednorazowego wsparcia dla uczniów rozpoczynających rok szkolny jest niezależne od dochodu rodziny
Komu przysługuje świadczenie?
Świadczenie „Dobry start” przysługuje raz w roku, w związku z rozpoczęciem roku szkolnego do ukończenia:
- przez dziecko lub osobę uczącą się 20. roku życia;
- przez dziecko lub osobę uczącą się 24. roku życia – w przypadku niepełnosprawnych dzieci lub osób uczących.
Świadczenie przysługuje dziecku lub osobie uczącej się w:
- szkole podstawowej, dotychczasowym gimnazjum;
- szkole ponadpodstawowej i dotychczasowej szkole ponadgimnazjalnej;
- szkole artystycznej, w której jest realizowany obowiązek szkolny lub nauki;
- w młodzieżowym ośrodku socjoterapii, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym, specjalnym ośrodku wychowawczym oraz ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym.
Komu świadczenie nie przysługuje?
Świadczenie dobry start nie przysługuje:
- jeżeli dziecko lub osoba ucząca się zostały umieszczone w domu pomocy społecznej, schronisku dla nieletnich, zakładzie poprawczym, areszcie śledczym, zakładzie karnym, szkole wojskowej lub innej szkole, jeżeli instytucje te zapewniają nieodpłatnie pełne utrzymanie;
- na dziecko z tytułu rozpoczęcia rocznego przygotowania przedszkolnego.
Gdzie i kiedy złożyć wniosek?
Wniosek o świadczenie „Dobry start” będzie można złożyć elektronicznie już od 1 lipca br. poprzez:
- stronę Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej : empatia.mrpips.gov.pl.
- bankowość elektroniczną.
W wersji papierowej wniosek można składać od 1 sierpnia br. w tych samym miejscu, gdzie wnioski o 500+ tj. w Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie w Grudziądzu przy ul. Waryńskiego 34A w Dziale Świadczeń Rodzinnych i Wychowawczych p. 3, a rodziny zastępcze w Dziale Wspierania Rodziny i Pieczy Zastępczej p. 201.
Wniosek o świadczenie dobry start należy złożyć do 30 listopada. Wniosek złożony po tym terminie nie zostanie rozpatrzony.
Druki wniosków o świadczenie „Dobry start” można pobrać w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie lub ze strony internetowej MOPR.
Ochrona danych osobowych - RODO
- Szczegóły
Od 25 maja 2018 roku we wszystkich krajach należących do Unii Europejskiej obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. Podstawowym zadaniem nowych przepisów jest ujednolicenie poziomu ochrony danych osobowych oraz zapewnienie poczucia pewności prawnej w zakresie przetwarzania danych osobowych. W związku z powyższym Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Grudziądzu informuje petentów, że spełnia wymagania w/w Rozporządzenia.
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Grudziądzu poszukuje osób na stanowisko pracownika socjalnego
- Szczegóły
Kwalifikacje do wykonywania zawodu pracownika socjalnego określa art. 116 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1769 z późn. zm.). Zgodnie z wyżej wymienionym art. pracownikiem socjalnym może być osoba, która spełnia co najmniej jeden z niżej wymieniowych warunków:
- posiada dyplom ukończenia kolegium pracowników służb społecznych
- ukończyła studia wyższe na kierunku praca socjalna
- do dnia 31 grudnia 2013 r. ukończyła studia wyższe o specjalności przygotowującej do zawodu pracownika socjalnego na jednym z kierunków: pedagogika, pedagogika specjalna, politologia, polityka społeczna, psychologia, socjologia, nauki o rodzinie.
Wyjaśnienia:
- Osoby, które przed dniem 1 maja 2004 r. ukończyły studia wyższe na kierunkach: pedagogika, psychologia, politologia, politologia i nauki społeczne lub socjologia, mogą wykonywać zawód pracownika socjalnego.
- Osoby, które w dniu wejścia w życie ustawy z dnia 12 maja 2004 r. o pomocy społecznej, tj. w dniu 1 maja 2004 roku kontynuowały studia magisterskie na kierunkach: pedagogika, psychologia, politologia lub socjologia i ukończyły te studia do dnia 31 października 2007 r. – bez względu na ukończoną podczas studiów specjalność – mogą wykonywać zawód pracownika socjalnego.
- Osoby, które rozpoczęły realizację specjalności przygotowującej do zawodu pracownika socjalnego począwszy od dnia 1 października 2008 r., a dyplom ukończenia studiów uzyskały w nieprzekraczalnym terminie do dnia 31 grudnia
2013 r. muszą udokumentować zrealizowane wymagania wprowadzone przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 stycznia 2008 r.
w sprawie specjalności przygotowującej do zawodu pracownika socjalnego realizowanej w szkołach wyższych (Dz. U. z 2008 r. nr 27 poz. 158).
Rozporządzenie określa wykaz godzin przedmiotów (330 godziny) oraz praktyk zawodowych (240 godzin) niezbędnych do zaliczenia w celu uznania kwalifikacji do zatrudnienia na stanowisku pracownika socjalnego.
Osoby zainteresowane pracą na stanowisku pracownika socjalnego prosimy o składanie dokumentów w Dziale Organizacyjnym, ul. Waryńskiego 34A, pokój 102.
Dom Dziennego Pobytu bezpieczną przystanią dla osób niesamodzielnych z terenu Grudziądza
- Szczegóły
Parafia Rzymsko-Katolicka pw. Św. Maksymiliana Kolbe uzyskała dofinansowanie i przystąpiła do realizacji projektu pt. "Dom Dziennego Pobytu bezpieczną przystanią dla osób niesamodzielnych z terenu Grudziądza" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020, Poddziałanie 9.3.2 Rozwój usług społecznych.
Projekt skierowany jest do osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym oraz osób z ich otoczenia, w szczególności do opiekunów faktycznych. Ze wsparcia w ramach projektu będą mogły korzystać osoby zamieszkujące na terenie miasta Grudziądz.
Od dnia 1 listopada 2017 r. przy parafii pw. Św. Maksymiliana Kolbe na Strzemięcinie zacznie funkcjonować Dom Dziennego Pobytu, który będzie mieścił się w dolnych salach domu parafialnego. Dom ten przeznaczony będzie dla osób niesamodzielnych, które ze względu na wiek, chorobę lub niepełnosprawność wymagają opieki lub wsparcia w związku
z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej 1 z podstawowych czynności dnia codziennego.
W Domu zostaną utworzone 24 miejsca opieki, a pobyt grupy uczestników potrwa 8 miesięcy. Dzienny Dom Pobytu będzie czynny w godzinach 8:00-16:00. Organizacja pobytu uwzględniać będzie indywidualne potrzeby, oczekiwania i zainteresowania uczestników, zapewnione zostaną zróżnicowane formy wsparcia grupowego i indywidualnego, które dla poszczególnych uczestników będą dobierane indywidualnie, z uwzględnieniem ich potrzeb i predyspozycji, tak by zapewnić uczestnikom komfort i możliwość kontroli nad własną osobą. Dostępne będą usługi m.in.: fizjoterapeuty, psychologa, terapeuty zajęciowego, porady prawnika itp.
W ramach Projektu zapewnione zostaną następujące usługi, których celem będzie podtrzymywanie u osób w trudnej sytuacji życiowej poczucia własnej wartości i zapobieganie wykluczeniu społecznemu, w szczególności:
- integracja społeczna umożliwiająca pozostawanie w społeczności lokalnej i środowisku rodzinnym, kształtowanie właściwych postaw zrozumienia, tolerancji i życzliwości,
- aktywizacja uczestników poprzez rozwijanie ich zainteresowań oraz indywidualnych uzdolnień,
- tworzenie warunków dla samorealizacji uczestników poprzez zaspokajanie ich potrzeb bytowych, kulturalnych, towarzyskich itp.
W pierwszym etapie realizacji projektu (wrzesień i październik br.) zakłada się prace adaptacyjne, zakup wyposażenia i dostosowanie przestrzeni do potrzeb uczestników, w tym do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Drugi etap (listopad 2017 r. – sierpień 2019 r.) to prowadzenie domu świadczącego standardowe i specjalistyczne usługi opiekuńcze dobrane w sposób kompleksowy i zindywidualizowany do potrzeb uczestników oraz zapewnienie wsparcia opiekunom i osobom z otoczenia osób niesamodzielnych w pełnieniu usług opiekuńczych poprzez zwiększenie ich umiejętności w zakresie opieki nad osobami niesamodzielnymi.
Od dnia 18 października będzie miał miejsce nabór uczestników do projektu.
Serdecznie zapraszamy i zachęcamy do zgłoszeń wszystkie zainteresowane osoby niesamodzielne oraz ich opiekunów.