- Szczegóły
Zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej osobie wymagającej całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, niemogącej samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych, przysługuje prawo do umieszczenia w domu pomocy społecznej. Powyższe przesłanki szczegółowo opisane w wywiadzie środowiskowym, zawierającym w szczególności pisemne stwierdzenie braku możliwości zapewnienia usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania przez rodzinę i gminę dają rzeczywistą podstawę do umieszczenia w Domu.
Dom Pomocy Społecznej świadczy usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nim przebywających. Dom pomocy społecznej może również świadczyć usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób w nim niezamieszkujących.
Na podstawie art. 61 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 obowiązani do wnoszenia opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej są w kolejności:
- mieszkaniec domu, a w przypadku osób małoletnich przedstawiciel ustawowy z dochodów dziecka;
- małżonek, zstępni przed wstępnymi;
- gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej.
Opłatę za pobyt w domu pomocy społecznej w myśl art. 59 ust. 1 cytowanej ustawy ustala organ gminy właściwej dla tej osoby w dniu jej kierowania do domu pomocy społecznej. W myśl art. 61 ust. 2 pkt 1, 2 i 3 opłatę za pobyt w domu pomocy społecznej wnoszą:
- mieszkaniec domu, nie więcej jednak niż 70% swojego dochodu, a w przypadku osób małoletnich przedstawiciel ustawowy z dochodów dziecka, nie więcej niż 70% tego dochodu;
- małżonek, zstępni przed wstępnymi - zgodnie z umową zawartą w trybie art. 103 ust. 2 ustawy;
- w przypadku osoby samotnie gospodarującej, jeżeli dochód jest wyższy niż 300% kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej jednak kwota dochodu pozostająca po wniesieniu opłaty nie może być niższa niż 300% tego kryterium;
- w przypadku osoby w rodzinie, jeżeli posiadany dochód na osobę jest wyższy niż 300% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie z tym że kwota dochodu pozostająca po wniesieniu opłaty nie może być niższa niż 300% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie;
- gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej - w wysokości różnicy między średnim kosztem utrzymania w domu pomocy społecznej a opłatami wnoszonymi przez osoby, o których mowa w pkt 1 i 2.
* Ponadto zgodnie z art. 61 ust. 2a ustawy, opłatę za pobyt w domu pomocy społecznej mogą wnosić osoby nie wymienione w ust. 2.
Wykaz domów pomocy społecznej istniejących na terenie miasta Grudziądza
Poniższe jednostki spełniają wymogi standardu określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej
Dom Pomocy Społecznej w Grudziądzu prowadzi działalność w następujących obiektach:
- dla osób przewlekle psychicznie chorych w obiektach przy ul. Parkowej 12 oraz ul. Armii Krajowej 39 – liczba miejsc 216 ogółem
- dla osób przewlekle somatycznie chorych w obiekcie przy ul. Nadgórnej 30/32 oraz przy ul. Dywizjonu 303 Nr 4 – liczba miejsc 196 ogółem
Średni miesięczny koszt utrzymania mieszkańca Domu Pomocy Społecznej ustalany jest corocznie w formie Zarządzenia Prezydenta, które następnie jest ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Bydgoszczy – PATRZ: PRAWO/ Zarządzenia Prezydenta
Organem prowadzącym dla ww. domu pomocy społecznej jest Samorząd Grudziądza.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerami telefonów:
w zakresie kierowania: 56 69 68 790
w zakresie umieszczania i ustalania opłaty: 56 69 68 784 i 56 69 68 787
- Szczegóły
Osobie pełnoletniej, która ze względu na trudną sytuację życiową, wiek, niepełnosprawność lub chorobę potrzebuje wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, ale nie wymaga usług w zakresie świadczonym przez jednostkę całodobowej opieki, w szczególności osobie z zaburzeniami psychicznymi, osobie bezdomnej, osobie opuszczającej pieczę zastępczą w rozumieniu przepisów o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, młodzieżowy ośrodek wychowawczy, okręgowy ośrodek wychowawczy, zakład poprawczy, schronisko dla nieletnich, a także cudzoziemcowi, który uzyskał w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, może być przyznane wsparcie w mieszkaniu treningowym lub wspomaganym.
W mieszkaniu treningowym świadczy się usługi bytowe, pracę socjalną oraz naukę w obszarze rozwijania lub utrwalania niezależności, sprawności w zakresie samoobsługi, pełnienia ról społecznych w integracji ze społecznością lokalną.
W mieszkaniu wspomaganym świadczy się usługi bytowe, pracę socjalną oraz pomoc w wykonywaniu czynności niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu i realizacji kontaktów społecznych.
Miesięczną odpłatność za pobyt w mieszkaniu treningowym lub wspomaganym ustala się na podstawie uchwały Nr XC/781/24 Rady Miejskiej Grudziądza z dnia 24 kwietnia 2024 roku w sprawie szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w mieszkaniach treningowych i wspomaganych oraz w oparciu o stosowne zarządzenie Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w sprawie ustalenia średniego miesięcznego kosztu pobytu w mieszkaniach treningowych i wspomaganych w danym roku budżetowym.
Mieszkania treningowe oraz wspomagane na terenie gminy- miasto Grudziądz prowadzi Dom Pomocy Społecznej z siedzibą przy ul. Parkowej 12.
Mieszkania są prowadzone w następujących obiektach:
- Mieszkanie nr 1 przy ul. Nadgórnej 30/32 – 7 miejsc
- Mieszkanie nr 2 przy ul. Nadgórnej 30/32 – 7 miejsc
- Mieszkanie nr 3 przy ul. Dywizjonu 303/4 – 7 miejsc
Skierowanie do mieszkania treningowego lub wspomaganego poprzedzone jest przeprowadzeniem wywiadu środowiskowego przez pracownika socjalnego MOPR, zawarciem kontraktu mieszkaniowego pomiędzy klientem, podmiotem kierującym oraz podmiotem prowadzącym placówkę, oraz wydaniem decyzji administracyjnej ustalającej okres pobytu oraz wysokość odpłatności za pobyt.
- Szczegóły
Dzienny Dom Pomocy prowadzący działalność w obiektach przy ul. Piłsudskiego 111 oraz przy ul. Dywizjonu 303/4.
Obiekt pierwszy dysponuje 60 miejscami, natomiast drugi 40 miejscami. Dom zapewnia swoim podopiecznym dzienną opiekę oraz posiłki. Korzystanie z usług opiekuńczych na bazie DDP odbywa się na podstawie decyzji administracyjnej wydanej przez Dyrektora MOPR. Dom proponuje swym podopiecznym liczne zajęcia mające na celu aktywizację i rozwijanie twórczych zainteresowań, wzmacnianie kontaktów interpersonalnych, organizację czasu wolnego. Odpłatność kształtuje się na poziomie kosztów wyżywienia zgodnie z uchwałą Nr LXXVI/658/23 Rady Miejskiej Grudziądza z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w dziennym domu pomocy działającym w strukturze Domu Pomocy Społecznej w Grudziądzu. Do podstawowych zadań Domu należy zapewnienie podstawowych świadczeń opiekuńczych poprzez:
- stworzenie dogodnych warunków do dziennego przebywania osób zakwalifikowanych (w budynku 6 świetlic, ogród),
- zaspokojenie potrzeb kulturalno-oświatowych (zajęcia w grupach zainteresowań, specyfika dni tygodnia w DDP, wyjazdy, wyjścia do instytucji kulturalno - oświatowych miasta) oraz prowadzenie działalności rehabilitacyjnej,
- organizowanie terapii zajęciowej (zajęcia usprawniające, rozwijające zainteresowania, organizowanie wystaw prac),
- zapewnienie wyżywienia w czasie pobytu (dwa posiłki),
- współpraca z placówkami pomocy społecznej, klubami seniorów,
- opieka medyczna (porady).
Wniosek wraz z kompletem dokumentów należy złożyć w MOPR, w dni robocze w godzinach 7.45 -10.00 w Punkcie przyjmowania wniosków w siedzibie MOPR przy ul. Waryńskiego 36 (parter) lub nawiązać kontakt telefoniczny z pracownikiem socjalnym Zespołu ds. pomocy instytucjonalnej Działu Usług Społecznych i Interwencji Kryzysowej, kontakt telefoniczny w godzinach 7.30 -15.30, numer: 56 69 68 784 lub 56 69 68 787 lub 56 69 68 790. Wniosek można przesłać pocztą lub pocztą elektroniczną:
Środowiskowy Dom Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi ul. Marcinkowskiego 6-8
Środowiskowy Dom Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi działa przez 5 dni w tygodniu, 8 godzin dziennie, oferuje 40 miejsc dla osób przewlekle psychicznie chorych i niepełnosprawnych intelektualnie zamieszkałych na terenie gminy miasto Grudziądz. Uczestnicy korzystają ze świadczeń opiekuńczych, zajęć terapeutycznych, rehabilitacyjnych, rekreacyjno-kulturalnych oraz edukacyjnych prowadzonych przez wykwalifikowaną kadrę. W budynku znajduje się m. in. pracownia rehabilitacyjna, kulturoterapii, zaradności życiowej, multimedialna, kulinarna, artystyczna, gospodarstwa domowego (z pralnią), pokój wypoczynku i wyciszeń, jadłodajnia, pokój socjalny, pokój specjalistów. Pensjonariuszom zapewniany jest posiłek. Realizację zadania publicznego pod nazwą „Prowadzenie na terenie gminy miasto Grudziądz Środowiskowego Domu Samopomocy (ŚDS) dla osób zaburzeniami psychicznymi” zlecono po rozstrzygnięciu otwartego konkursu ofert Grudziądzkiemu Centrum „CARITAS”.
Skierowanie do ŚDS:
Skierowanie do ŚDS odbywa się na podstawie decyzji MOPR wydanej po złożeniu wniosku przez osobę zainteresowaną bądź jej opiekuna prawnego.
Do wniosku należy dołączyć:
- zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza psychiatrę lub lekarza neurologa o występujących zaburzeniach psychicznych wraz z adnotacją, czy pacjent należy do osób przewlekle psychicznie chorych, niepełnosprawnych intelektualnie, czy też osób wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych,
- zaświadczenie lekarza rodzinnego o stanie zdrowia i o braku przeciwwskazań do uczestnictwa w zajęciach domu wraz z informacją o sprawności w zakresie lokomocji osób niepełnosprawnych fizycznie,
- orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, o ile osoba takie posiada- zaświadczenia o dochodzie uzyskanym w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku wszystkich członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym.
Wniosek wraz z kompletem dokumentów należy złożyć w MOPR, w dni robocze w godzinach 7.45 -10.00 w Punkcie przyjmowania wniosków w siedzibie MOPR przy ul. Waryńskiego 36 (parter) lub nawiązać kontakt telefoniczny z pracownikiem socjalnym Zespołu ds. pomocy instytucjonalnej Działu Usług Społecznych i Interwencji Kryzysowej, kontakt telefoniczny w godzinach 7.30 - 15.30, numer: 56 69 68 784 lub 56 69 68 787 lub 56 69 68 790. Wniosek można przesłać pocztą lub pocztą elektroniczną e-mail:
Odpłatność:
Pobyt w ŚDS jest bezpłatny.