Obraz: budynek będący siedzibą główną jednostki

Misja Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Grudziądzu

Obraz: logo jednostki
Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób i rodzin poprzez profesjonalne wspieranie w zaspakajaniu niezbędnych potrzeb, przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych i problemów opiekuńczo – wychowawczych, podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia, aktywizacji oraz integracji ze środowiskiem.

Poszukujemy kandydatów do pełnienia funkcji rodzin zastępczych


Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Grudziądzu pilnie poszukuje kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej.
Jeżeli jesteś zainteresowany przyjdź, zadzwoń, każdego dnia czekamy na Ciebie.
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Grudziądzu ul. Waryńskiego 34A kierownik działu p. 203, II piętro, nr tel. 56/69 68 774 w godz. 7.30 - 15.30 lub skontaktuj się telefonicznie z koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej pod nr tel. 508 520 166 w godz. 7.00 - 20.00
Szczegółowe informacje dotyczące rodzinnej pieczy zastępczej: Kliknij tutaj

Podaruj dzieciom lepszą przyszłość i zostań rodziną zastępczą.

Promocja rodzicielstwa zastępczego - zostań rodziną zastępczą

Spot zawiera możliwość odtwarzania nagrania z napisami - proszę kliknąć w oknie odtwarzania na przycisk Napisy kliknij i uruchom napisy w spocie

Transkrypcja spotu - kliknij!

 

Obraz: logo jednostki

Rodzicielstwo zastępcze - informacje, promocja

Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Grudziądzu realizuje szereg działań skierowanych do osób starszych, chorych i niepełnosprawnych, wynikających z zapisów ustawy o pomocy społecznej oraz w ramach projektów/programów.

 Wsparcie dla osób starszych, chorych i niepełnosprawnych realizowane jest w oparciu o ustawę o pomocy społecznej poprzez:

  • usługi opiekuńcze,
  • specjalistyczne usługi opiekuńcze,
  • specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

 

 

Wymienione usługi świadczone są osobom wymagającym częściowej opieki i pomocy w zaspokajaniu niezbędnych  potrzeb życiowych, w miejscu ich zamieszkania. Obejmują pomoc w zaspokojeniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, zalecaną przez lekarza pielęgnację, a w miarę możliwości również zapewnienie kontaktów z otoczeniem.

Dla mieszkańców Grudziądza pomoc w formie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi realizowana jest przez Polski Komitet Pomocy Społecznej bądź Polski Czerwony Krzyż (organizacje wyłonione w drodze otwartego konkursu ofert).

Pomoc przyznawana jest na wniosek osoby zainteresowanej bądź może być udzielana z urzędu. Ośrodek pomocy społecznej, przyznając usługi ustala ich zakres, termin i miejsce ich świadczenia.

Rada Miejska określiła, w drodze uchwały, szczegółowe warunki przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób zaburzonych psychicznie (uchwała Nr LVI/458/21 Rady Miejskiej Grudziądza z 22 grudnia 2021 roku zmieniająca uchwałę w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat oraz trybu ich pobierania). Odpłatność za specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi określa Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 16 lutego 2023 r., zmieniające rozporządzenie w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych.

W 2022 r. usługami opiekuńczymi objęto 315 osób. Specjalistycznymi usługami opiekuńczymi w wymienionym okresie objęto 327 osób. Specjalistycznymi usługami opiekuńczymi dla osób z zaburzeniami psychicznymi objęto 106 osób, w tym 90 dzieci.

- ośrodki wsparcia, tj w Dziennym Domu Pomocy oraz w Środowiskowym Domu Samopomocy.

Osoby potrzebujące dziennych usług opiekuńczych kierowane są do ośrodka wsparcia, tj. do świadczącego usługi opiekuńcze i zapewniającego posiłki Dziennego Domu Pomocy (100 miejsc) w Grudziądzu, który prowadzi działalność w obiektach przy ul. Piłsudskiego 111 i przy ul. Dywizjonu 303/4 oraz do Środowiskowego Domu Samopomocy (40 miejsc) przy ul. Marcinkowskiego 6-8, do którego kierowane są osoby z zaburzeniami psychicznymi. Po skompletowaniu niezbędnej dokumentacji i sporządzeniu wywiadu środowiskowego wydana zostaje decyzja administracyjna.

- dom pomocy społecznej

Osoby, które ze względu na wiek i stan zdrowia wymagają całodobowej opieki, mogą ubiegać się o skierowanie do Domu Pomocy Społecznej (412 miejsc). Na terenie Grudziądza funkcjonują 2 typy domów: dom dla osób przewlekle somatycznie chorych i dom dla osób psychicznie chorych. W wyjątkowych i szczególnych przypadkach, za zgodą osoby wymagającej opieki, może ona być skierowana do innego powiatowego domu pomocy społecznej, odpowiedniego typu dla tej osoby.

- mieszkania treningowe i wspomagane

Osobie pełnoletniej, która ze względu na trudną sytuację życiową, wiek,  niepełnosprawność  lub chorobę potrzebuje wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, ale nie wymaga usług w zakresie świadczonym przez jednostkę całodobowej opieki, może być przyznane wsparcie w mieszkaniu treningowym lub wspomaganym. Mieszkania są formą pomocy społecznej, która przy wsparciu specjalistów przygotowuje osoby w nich przebywające do prowadzenia niezależnego życia lub wspiera takie osoby w codziennym ich funkcjonowaniu. Na terenie Grudziądza są prowadzone mieszkania treningowe oraz wspomagane. Liczba miejsc wynosi 18.

W związku z nowelizacją ustawy o pomocy społecznej, od 1 listopada 2023 r. może być przyznane wsparcie w mieszkaniu treningowym lub wspomaganym (wcześniej w mieszkaniu chronionym). Określone zostały standardy tych mieszkań w nowym rozporządzeniu w sprawie mieszkań treningowych i wspomaganych z 30 października 2023 r. Aktualnie prowadzone mieszkania mają mieć dostosowany standard do wymogów określonych tym rozporządzeniem w terminie do 31 grudnia 2025 r.

Pomoc sąsiedzka:

1 listopada 2023 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o pomocy społecznej, która wprowadziła m.in. usługi sąsiedzkie jako nową formę usług opiekuńczych. Gminy, które zdecydują się realizację tej formy wsparcia, będą mogły uzyskać dofinansowanie w ramach Korpusu Wsparcia Seniorów – taka jest zapowiedź na stronach Ministerstwa Pomocy Rodzinie i Polityki Społecznej.

Nowo wprowadzone usługi sąsiedzkie są zadaniem gminy, nie mają jednak charakteru obowiązkowego.

Wobec powyższego, rozważona zostanie realizacja pomocy w formie usług sąsiedzkich na etapie nowego programu, zapoznania się z warunkami programu i otrzymania dotacji na ten cel. W przypadku organizowania tego rodzaju usług zostanie podjęta stosowna uchwała rady gminy określająca warunki przyznawania usług sąsiedzkich, wymiar i zakres tych usług oraz sposób rozliczania wykonywania takich usług.

Usługi sąsiedzkie obejmują pomoc w zaspokajaniu potrzeb życiowych, podstawową opiekę higieniczno-pielęgnacyjną, przez którą należy rozumieć formy wsparcia niewymagające specjalistycznej wiedzy i kompetencji, oraz, w miarę potrzeb i możliwości, zapewnienie kontaktów z otoczeniem.

Usługi wsparcia krótkoterminowego:

1 listopada 2023 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o pomocy społecznej, która wprowadziła możliwość realizacji usług wsparcia krótkoterminowego.

Nowo wprowadzone usługi wsparcia krótkoterminowego są zadaniem własnym powiatu, nie mają jednak charakteru obowiązkowego.

Usługi wsparcia krótkoterminowego całodobowego i dziennego w Domu Pomocy Społecznej mogą być przyznane osobie, która ze względu na wiek, chorobę lub niepełnosprawność wymaga doraźnej pomocy w formie pobytu całodobowego lub w formie dziennej, ze względu na czasowe ograniczenie możliwości zapewnienia właściwego wsparcia w miejscu zamieszkania przez osoby na co dzień sprawujące opiekę nad tą osobą. Pomoc może być przyznana na maksymalnie 30 dni w roku kalendarzowym. W wyjątkowych sytuacjach będą mogły zostać przedłużone o kolejne 30 dni w roku. Usługi krótkoterminowe dzienne mogą być przyznane na co najmniej 4 godziny dziennie a maksymalnie na 12 godzin dziennie, ale nie dłużej niż 30 dni w roku, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, na okres nie dłuższy niż o kolejne 30 dni w roku kalendarzowym.
Na chwilę obecną w gminie jest świadczona pomoc w postaci opieki wytchnieniowej i planuje się również przystąpić do konkursu na to zadanie na rok 2024. Aktualnie jest już ogłoszenie o możliwości przystąpienia do konkursu – termin do 16 listopada 2023 r.

Programy/projekty realizowane przez MOPR na rzecz seniorów i osób niepełnosprawnych:

Program „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej” – edycja 2023

Dotacja 613.982,00 zł – bez wkładu własnego

Program Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej realizowany jest ze środków budżetu państwa, dedykowany osobom z niepełnosprawnością posiadającym orzeczenie o znacznym, umiarkowanym lub znacznym sprzężonym stopniu niepełnosprawności, zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych albo orzeczenie równoważne do wyżej wymienionych.

Realizacja programu ma na celu zapewnienie usługi asystenta osobistego osoby niepełnosprawnej jako formy pomocy w wykonywaniu codziennych czynności oraz w funkcjonowaniu w życiu społecznym osób. Do głównych zadań asystenta należą miedzy innymi:
- wykonywanie czynności dnia codziennego przez osobę niepełnosprawną;
- wyjścia i powroty lub dojazdy w wybrane przez osobę niepełnosprawną miejsce;
- załatwianie spraw urzędowych;
- korzystanie przez osobę niepełnosprawną z dóbr kultury (np. muzeum, teatr, kino, galerie sztuki, wystawy).
Programem objęto 42 osoby.

Program „Opieka wytchnieniowa” – edycja 2023

Dotacja 226.191,00 zł – bez wkładu własnego

Program Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej realizowany jest ze środków budżetu państwa, dedykowany członkom rodzin lub opiekunom osób niepełnosprawnych z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności lub dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych albo równoważnym z wymienionymi.

Realizacja programu ma na celu odciążenie członków rodzin lub opiekunów osób niepełnosprawnych poprzez wsparcie ich w codziennych obowiązkach lub zapewnienie czasowego zastępstwa. Gmina świadczy usługi opieki wytchnieniowej w formie pobytu dziennego w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej, dla członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad osobami dorosłymi ze znacznym stopniem niepełnosprawności oraz dziećmi z orzeczeniem o niepełnosprawności.
Programem objęto 32 osoby.

Program „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2023

Dotacja 21.560,00 zł; wkład własny 5.390,00 zł = całkowita wartość programu 26.950,00 zł

Program Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej realizowany jest ze środków własnych gminy oraz z budżetu państwa, dedykowany seniorom w wieku 65 lat i więcej, którzy posiadają problemy z samodzielnym funkcjonowaniem ze względu na stan zdrowia, prowadzącym samodzielne gospodarstwa domowe lub mieszkającym z osobami bliskimi, którzy nie byli w stanie zapewnić im wystarczającego wsparcia.

W ramach Programu seniorów objęto wsparciem społecznym oraz wsparciem w czynnościach dnia codziennego (Moduł I). Ponadto celem Programu jest poprawa bezpieczeństwa oraz możliwości samodzielnego funkcjonowania w miejscu zamieszkania dla osób starszych przez zwiększenie dostępu do tzw. „opieki na odległość” w formie opasek bezpieczeństwa (Moduł II). W realizację Programu zaangażowani są także wolontariusze oraz pracownicy socjalni, którzy obejmują wsparciem seniorów w miejscu ich zamieszkania.
Programem objęto 42 osoby.

Projekt „Kujawsko-Pomorska Teleopieka” od 01.01.2021-31.12.2023

Dotacja 49.470,00 zł; wkład własny 54.200,00 zł = całkowita wartość projektu 103.670,00 zł

Projekt finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2014 – 2020 oraz ze środków własnych gminy.  Realizowany jest we współpracy z partnerem wiodącym – Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Toruniu oraz 87 partnerami – gminami Województwa Kujawsko – Pomorskiego.

Celem projektu jest wsparcie osób w codziennym funkcjonowaniu, poprzez zaopatrzenie w bransoletki z geolokalizacją, wyposażone w przycisk SOS. W razie zagrożenia zdrowia lub życia uczestnik przy pomocy przycisku ma możliwość połączenia się z obsługą Telecentrum, które pokieruje dalszymi czynnościami związanymi z udzieleniem pomocy.

Projektem objęto 60 osób.

Punkt Przyjmowania Wniosków z zakresu pomocy społecznej

Kawalerzysta na koniu

Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie

ul. Waryńskiego 36

86-300 Grudziądz

tel. 56 69 68 700 fax: 56 69 68 702

 GODZINY URZĘDOWANIA:
Poniedziałek - Piątek: 7.45 - 10.00
wtorki od godz. 14.00 do 15.00

Dane teleadresowe

Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie

ul. Waryńskiego 34A

86-300 Grudziądz

tel. 56 69 68 700 fax: 56 69 68 702

 GODZINY URZĘDOWANIA:
Poniedziałek-Piątek: 7.30-15.30

Informator teleadresowy - Kliknij! (PDF, 561 KB)
Informujemy, że w trosce o dobro klienta oraz
bezpieczeństwo, wszystkie rozmowy przychodzące i wychodzące są nagrywane.

Obiekt monitorowany całodobowo